Czy (i dlaczego) warto stosować suplementy diety?

Odpowiednia, czyli zbilansowana pod kątem wartości odżywczych i dopasowana do naszego zapotrzebowania energetycznego dieta to jeden z najprostszych i najskuteczniejszych sposobów na unikanie chorób i zachowanie dobrej kondycji. Od czasu do czasu, przy okazji rutynowych badań krwi może się jednak okazać, że mimo dobrze zbilansowanego jadłospisu, nasz organizm potrzebuje dodatkowego wsparcia. Co zrobić w takiej sytuacji? Czy warto stosować suplementy diety i na jakie warto zwrócić szczególną uwagę? 

Dieta a suplementacja – najważniejsze informacje

Badania w zakresie wpływu suplementacji na nasze zdrowie prowadzone są od lat, a rynek suplementów diety stale rośnie. Przyjmowanie takich preparatów zwiększa poziom całkowitego spożycia składników odżywczych, jednak należy pamiętać, że jednocześnie samo pożywienie powinno mieć wysoką zawartość mikro- i makroelementów. Suplementy, w tym produkty CalanOil®, mają za zadanie dostarczyć niezbędnych kwasów tłuszczowych lub witamin, minerałów, aminokwasów czy enzymów. Są one dostępne w bardzo zróżnicowanych formach, by móc łatwo wprowadzić je do jadłospisu.

Jak przygotować się do suplementacji? 

Jeśli zastanawiasz się nad tym, czy warto stosować suplementy diety, dobrze jest skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem. Doskonałym pomysłem jest wykonanie dodatkowych badań, które wskażą konkretne niedobory. Dzięki temu uzupełnienie diety realnie wpłynie na poprawę samopoczucia. Dobrą praktyką jest również regularne umawianie się na konsultacje lekarskie i badania, które pozwolą monitorować stan organizmu i wpływ przyjmowanych suplementów. Współpraca z wyżej wymienionymi specjalistami jest o tyle istotna, że część suplementów może zawierać substancje, których nadmiar mógłby nam zaszkodzić.

Składniki odżywcze z pożywienia a suplementy

Można się więc zastanawiać, czy warto stosować suplementy diety, jeśli ta jest różnorodna i zawiera wszystkie niezbędne składniki. Nawet w takiej sytuacji, wśród suplementowanych składników powinny znajdować się przede wszystkim kwasy omega-3 oraz witamina D. Dlaczego? 

Kwasy omega-3 występują naturalnie głównie w pokarmie o pochodzeniu morskim, jednak w Polsce, poza regionami północnymi, nie jest to dieta tradycyjna, tak jak np. w wyspiarskich krajach azjatyckich. Jednocześnie coraz większym problemem staje się zanieczyszczenie ryb i owoców morza metalami ciężkimi, toksynami środowiskowymi czy mikroplastikiem. Dlatego właśnie dostarczenie wystarczających organizmowi ilości omega-3 może być naprawdę dużym wyzwaniem a ich suplementacja często bywa jedynym wyjściem. 

Suplementację witaminy D zaleca się w naszym klimacie w miesiącach zimowych, kiedy dzień słoneczny jest zbyt krótki, by organizm samodzielnie wytworzył pożądaną jej ilość. W krajach skandynawskich, a w szczególności w rejonach subarktycznych, lekarze zgodnie zalecają całoroczną suplementację witaminy D.

Dodatkowa suplementacja może dotyczyć również takich składników, jak kwas foliowy oraz pozostałych witamin z grupy B. Ludzki organizm jest w stanie samodzielnie wytworzyć jedynie bardzo niewielkie ilości kwasu foliowego, dlatego to właśnie niedobór kwasu foliowego, czyli witaminy B9, jest jedną z najczęściej występujących awitaminoz. 

Pozostałe witaminy z grupy B występują w pożywieniu: w drożdżach, orzechach, brokułach, produktach rybnych, nabiałowych czy jajkach. O ich uzupełnienie powinny zadbać przede wszystkim weganie, wegetarianie, a także osoby z nietolerancją laktozy. Witaminy z grupy B, w tym również kwas foliowy, są krytyczne dla funkcjonowania układu nerwowego, sercowo-krwionośnego, a także skóry i mięśni. Ich niedobór może zdecydowanie negatywnie odbić się na przemianie materii i samopoczuciu.

Czy suplementacja może być niebezpieczna? 

Wśród badań poświęconych suplementom diety znajdują się również badania zajmujące się tematem szkodliwości suplementacji. Jedna z prac zespołu badaczy z Uniwersytetu w Medford w Massachusetts wykazała np. związek między nadmiarem spożycia niektórych mikro i makroelementów oraz witamin a pogorszeniem stanu zdrowia czy nawet pojawieniem się niektórych typów nowotworów. Autorzy raportu zaznaczają też, że badania nad negatywnymi skutkami przyjmowania suplementów będą kontynuowane.

Głównym wnioskiem z pracy było to że najzdrowsze dla nas jest przyjmowanie odpowiedniej dawki składników odżywczych wraz z pożywieniem, a suplementować należy składniki, co do których mamy podejrzenie, że w naszej diecie występują w niedomiarze.

 

Bibliografia:
F. Chen, M. Du, J. B. Blumberg, K. K. Ho Chui, M. Ruan, G. Rogers, Z. Shan, L. Zeng, F. F. Zhang, Association Among Dietary Supplement Use, Nutrient Intake, and Mortality Among U.S. Adults. Cohort Study, [online:] https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M18-2478

Broszura konsumencka National Institute of Health, Office of Dietary Supplements [U.S.], Dietary Supplements: What You Need to Know, [online:] https://ods.od.nih.gov/factsheets/WYNTK-Consumer/