Jakie suplementy diety zalecane są osobom chorującym na otyłość?

Otyłość stanowi jedną z chorób cywilizacyjnych XXI wieku. Jej leczenie bywa nierzadko długie i skomplikowane – oczywiście dzieje się tak w sytuacjach, gdy otyłość powiązana jest bezpośrednio z innymi chorobami. Często jednak możemy odetchnąć z ulgą, gdy dowiadujemy się, że ogromną część leczenia stanowi odpowiednio dopasowana dieta. A co z suplementami? Dzisiaj odpowiemy na to pytanie!

Otyłość a suplementy diety – czy to bezpieczny duet?

Osoby chorujące na otyłość są czasami postrzegane poprzez pryzmat ogromnie krzywdzących stereotypów. To straszne, że nawet w dzisiejszych czasach możemy spotkać się z tak nienawistnymi stwierdzeniami, iż otyłość jest wynikiem lenistwa oraz zaniedbań, przez co takie osoby postrzegane są w negatywnych barwach. Choć, oczywiście, dziś społeczeństwo wykazuje nieco więcej tolerancji i empatii niż dawniej – otyłość jest nadal stygmatyzowana.

Nie jest zatem prawdą, że osoba otyła to taka, która zwyczajnie zaniedbała swoje zdrowie. Choć bez wątpienia są i takie przypadki – czasem przyczyną otyłości może być przecież nadmierna miłość do niezdrowych przekąsek, czy też skłonność do sięgania po tłuste i słodkie potrawy w chwilach zwiększonego odczuwania stresu. Jednak otyłość to także owoc załamania nerwowego lub innych problemów na płaszczyźnie zdrowia mentalnego. To również efekt uboczny stosowanych leków (np. sterydowych) lub wierny towarzysz niektórych zaburzeń metabolicznych, np. insulinooporności.

W zależności od przyczyny otyłości, lekarz wprowadza indywidualny tok leczenia wraz ze szczegółowymi zaleceniami. Jednym z nich jest uwzględnienie zmian w dotychczasowym jadłospisie – i tutaj również zalecenia będą się od siebie różniły w zależności od podłoża choroby. Czy jednak w czasie leczenia otyłości można stosować suplementy diety? Tak!

Otyłość – suplementy diety, na które warto zwrócić uwagę

Jeśli zdecydujemy się na wzbogacenie naszego jadłospisu o suplementy diety, warto wybierać te, które przyczynią się do poprawy naszego samopoczucia, a także być może pomogą zyskać jeszcze lepsze efekty wdrożonego leczenia. Zanim jednak wymienimy kilka możliwości, musimy przypomnieć o czymś bardzo ważnym – nie wprowadzajmy suplementów na własną rękę, bez konsultacji z naszym lekarzem prowadzącym. Jeśli jesteśmy w trakcie leczenia otyłości, a suplementy diety wydają się nam nęcącym rozwiązaniem – zapiszmy nazwy preparatów i poruszmy ten temat podczas kolejnej wizyty. Jest to istotne szczególnie w przypadku, gdy przyjmujemy leki lub jesteśmy np. po operacji bariatrycznej. 

Jakie preparaty warto włączyć do programu codziennej suplementacji?

  • Chrom

Pierwiastek ten zwiększa insulinowrażliwość komórek, co jest szczególnie ważne dla osób, u których zdiagnozowano insulinooporność. Dodatkowo, chrom pomaga zmniejszyć apetyt. Warto sięgnąć również po naturalne źródła chromu: drożdże, szparagi, orzechy, suszone śliwki, ser, grzyby, podroby.

  • Bromelaina

Substancja aktywna zawarta w naturalnych wyciągach z ananasa wspomaga odtruwanie organizmu, przyczynia się do przeciwdziałania chorobom zakrzepowym, działa przeciwnowotworowo i przeciwzapalnie. Badania wykazują również wpływ bromeliny na hamowanie procesu tworzenia się adipocytów (komórek tłuszczowych). Jeśli nie chcemy decydować się na suplementację, wystarczy sięgnąć po ananasy – najlepiej świeże, ponieważ smakowite plastry z puszki zawierają bardzo dużo cukru.

  • L-karnityna

Substancji tej przypisuje się działanie przyspieszające oksydację tłuszczy w mitochondriach komórek naszego ciała. Wspomaga ochronę przed miażdżycą oraz usuwanie metali ciężkich z organizmu. W wersji naturalnej L-karnitynę znajdziemy m.in. w takich produktach, jak: mleko i nabiał, wątroba, mięso, ryby.

  • Błonnik

Naturalny błonnik pomaga utrzymywać uczucie sytości przez dłuższy czas, dzięki czemu będziemy odczuwać mniejszą pokusę sięgnięcia po przekąskę między posiłkami. Błonnik stosowany przed posiłkiem sprawi, że szybciej się nasycimy. Jest to pewien sposób na „oszukanie” żołądka, co może być pomocne szczególnie na początku leczenia otyłości. Suplement z apteki w tym przypadku nie jest konieczny – możemy sięgnąć np. po otręby lub inne, naturalne źródło błonnika.

  • Kwasy omega-3

Wspomagają regulację apetytu, przyczyniają się do przyspieszenia metabolizmu oraz ułatwiają budowanie masy mięśniowej. Dlaczego w tym przypadku zdecydowanie warto sięgnąć po suplement? Ponieważ naturalne źródła kwasów tłuszczowych omega-3 nie są tak efektywne i bezpieczne, jak np. naturalny olej morski z widłonoga arktycznego (Calanus finmarchicus), który znajdziemy w preparacie CalanOil®.

Przeczytaj również: Jaka jest rola kwasów omega-3 w odchudzaniu?

Niezależnie od tego, jaki dodatek do naszej diety wybierzemy, warto pamiętać o tym, aby preparat ten był naturalny oraz biodostępny. Im lepsza jego przyswajalność tym lepiej – jego efektywność we wprowadzaniu substancji aktywnych do naszego organizmu będzie wyższa, co da nam pewność, że substancje aktywne spełnią swoją rolę. Wzorcowym przykładem bezpiecznej i efektywnej suplementacji jest olej morski z widłonogów. 

Jest on pozyskiwany za pomocą nowoczesnych technologii, dzięki czemu nie ma potrzeby dodawania do preparatu konserwantów i ani obcych substancji chemicznych, zaś sam wyciąg stanowi najczystszą esencję surowej frakcji tłuszczy zawartych w widłonogach.

Bibliografia:

Buckley J. D., Howe P. R. C., Antiobesity effects of longchain omega3 polyunsaturated fatty acids, Obesity reviews, 2009, 10(6), 648-659

Simopoulos A. P., An increase in the omega-6/omega-3 fatty acid ratio increases the risk for obesity, Nutrients, 2016, 8(3), 128

Lorente-Cebrián S., Costa A. G., Navas-Carretero S., Zabala M., Martínez J. A., Moreno-Aliaga M. J., Role of omega-3 fatty acids in obesity, metabolic syndrome, and cardiovascular diseases: a review of the evidence, Journal of physiology and biochemistry, 2013, 69(3), 633-651

Buckley J. D., Howe P. R., Long-chain omega-3 polyunsaturated fatty acids may be beneficial for reducing obesity—a review, Nutrients, 2010, 2(12), 1212-1230

Martínez-Fernández L., Laiglesia L. M., Huerta A. E., Martínez J. A., Moreno-Aliaga M. J., Omega-3 fatty acids and adipose tissue function in obesity and metabolic syndrome, Prostaglandins & other lipid mediators, 2015, 121, 24-41

Ilich J. Z., Kelly O. J., Kim Y., Spicer M. T., Low-grade chronic inflammation perpetuated by modern diet as a promoter of obesity and osteoporosis, Arhiv za higijenu rada i toksikologiju, 2014, 65(2), 139-147

Abdali D., Samson S. E., Grover A. K., How effective are antioxidant supplements in obesity and diabetes?, Medical Principles and Practice, 2015, 24(3), 201-215

Papathanasopoulos A., Camilleri M., Dietary fiber supplements: effects in obesity and metabolic syndrome and relationship to gastrointestinal functions, Gastroenterology, 2010, 138(1), 65-72