Przygotuj się na jesień i wzmocnij odporność

Jesień to kolorowe liśćmi, szyszki spadające z drzew i krótkie dni. Nie ma co ukrywać, że dla naszych organizmów jest to też dość wymagająca pora roku. Wszystko dlatego, że robi się coraz chłodniej, często pada deszcz, a temperatury bywają zdradliwe. To z kolei powoduje, że bardzo łatwo o różnego rodzaju infekcje. Grypa czy przeziębienie są na porządku dziennym. Warto więc już teraz zadbać o odporność i przygotować się na nadchodzącą jesień.

Jak wzmocnić swoją odporność?

Sposobów jest kilka. Przede wszystkim każdy powinien regularnie uprawiać aktywność fizyczną i zdrowo się odżywiać. Jednak niemniej istotna jest także odpowiednia suplementacja. Co pomoże w budowaniu odporności? Naukowcy zgodnie przyznają, że na kondycję naszego organizmu duży wpływ mają kwasy omega-3, dlatego warto postawić na ich regularną suplementację. Najlepiej sięgać po produkty pochodzenia naturalnego, zawierające łatwodostępną postać kwasów omega-3 co da nam pewność, że odpowiednio dbamy o organizm.

Jak działa układ odpornościowy?

Układ odpornościowy, zwany też układem immunologicznym, to układ narządów umożliwiających działanie mechanizmów odporności. W jego skład wchodzą narządy limfatyczne, naczynie chłonne, przeciwciała, cytokiny oraz komórki uczestniczące w reakcjach immunologicznych. Celem układu immunologicznego jest ochrona organizmu przed chorobami.

Wszystko dzięki zdolności do rozpoznawania unikalnych białek znajdujących się na powierzchni wszystkich komórek organizmu oraz drobnoustrojów – odpowiadają za to antygeny. To Właśnie dzięki nim komórki układu immunologicznego mogą identyfikować, bakterie, grzyby, wirusy, toksyny i zanieczyszczenia jako zagrożenie do usunięcia, omijając jednocześnie wszystkie inne komórki naszego ciała.

Dlaczego jesienią często chorujemy?

Jesień i zima to pory roku, w których nasz organizm jest wyjątkowo podatny na działanie różnego rodzaju wirusów i bakterii. Często pojawia się katar, kaszel, bóle głowy, a nawet gorączka. Ludzki układ odpornościowy działa słabiej niż latem czy wiosną. Dlaczego tak się dzieje? Przyczynami obniżonej odporności są między innymi brak odpowiedniego nasłonecznienia, duża wilgotność powietrza oraz coraz niższe temperatury. To powoduje w naszym organizmie braki witaminy D3, której produkcję pobudzają promienie słoneczne. Z kolei niskie temperatury sprzyjają rozwojowi drobnoustrojów – te szybciej się namnażają i agresywniej „atakują”. 

Przeziębienie i grypa – na to najczęściej chorujemy jesienią

Przeziębienie związane jest przede wszystkim z chorobami górnych dróg oddechowych, za które odpowiadają wirusy. Występuje około 200 różnych typów wirusów odpowiedzialnych za infekcję, chociaż najczęstszymi sprawcami przeziębień są rinowirusy oraz koronowirusy. Przenoszone są one drogą kropelkową lub przez kontakt bezpośredni.

Objawy przeziębienia to głównie:

  • katar,
  • zapchany nos,
  • kaszel,
  • ból gardła
  • złe samopoczucie  

To ile trwa przeziębienie zależy od kondycji organizmu, jednak zazwyczaj wszystkie objawy ustępują w przeciągu tygodnia.

Z grypą nie tak łatwo…

Nieco poważniejsza sytuacja występuje w przypadku grypy. Jak wskazują A. Antczak i A. Dutkowska w swoim artykule Czym jest a czym nie jest grypa: istnieje wiele podobieństw między grypą a zwykłym przeziębieniem, szczególnie na wczesnym etapie zakażenia. Grypa również dotyka układu oddechowego, a za zakażenie odpowiadają wirusy typy A i B. Jej przebieg jest jednak nieco cięższy, a w skrajnych przypadkach, szczególnie u starszych osób, może się skończyć śmiercią.

Objawy grypy są bardziej dotkliwe niż w przypadku przeziębienia. Możemy do nich zaliczyć:

  • bóle głowy,
  • bóle mięśni,
  • bóle stawów,
  • gorączkę powyżej 38 stopni,
  • ogólne osłabienie organizmu
  • rzadko bóle gardła  

U większości osób mijają one w ciągu dwóch tygodni. Grypa powinna być leczona odpowiednimi medykamentami. Podejrzewając u siebie zakażenie należy niezwłocznie udać się do lekarza, ponieważ powikłania pogrypowe są bardzo niebezpieczne dla zdrowia. Najpoważniejsze z nich to bakteryjne zapalenie płuc, zapalenie mięśnia sercowego, osierdzia, zapalenie mięśni, zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych i mózgu

    Jak chronić się przed chorobami?

    Najważniejsze jest budowanie odporności, która pozwoli nam uniknąć przeziębień czy grypy lub przynajmniej zmniejszy podatność organizmu na różnego rodzaju wirusy. Należy o to dbać przez cały rok, nie tylko w okresie jesienno-zimowym. Jest kilka czynników, które wpływają na zwiększenie odporności. Jak już wcześniej wspomnieliśmy należy do nich między innymi regularna aktywność fizyczna, zdrowa dieta bogata w warzywa i owoce, a przede wszystkim odpowiednia ilość snu. Szerzej o sposobach wzmacniania organizmu pisaliśmy tutaj: Jak zwiększyć odporność organizmu? | CalanOil.

    Niezwykle ważne jest, aby dostarczać organizmowi niezbędnych substancji poprawiających  odporność. Wśród nich należy wymienić witaminy D3, A, C, E oraz witaminy z grupy B, bioflawonoidy, cynk, rutynę oraz nieocenione kwasy tłuszczowe omega-3. 

    Kwasy omega-3 wzmacniają odporność

    Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 mają ogromny wpływ na budowanie odporności całego organizmu. Wykazują silne działanie przeciwzapalne i przeciwalergiczne, które polega na hamowaniu nadmiernej odpowiedzi immunologicznej, a także ostrości przebiegu chorób wywołanych wirusami czy bakteriami. To z kolei powoduje, że jesteśmy mniej podatni na infekcje, rzadziej chorujemy i szybciej dochodzimy do zdrowia.

    To co jesz ma znaczenie!

    Bardzo ważne jest więc, aby zadbać o odpowiednią ilość kwasów omega-3. Ze względu na to, że organizm człowieka sam nie potrafi ich wytworzyć, dlatego muszą być one dostarczane z zewnątrz – z pożywienia lub stosując odpowiednie suplementy. O tym gdzie w pożywieniu znajdziemy kwasy omega-3 pisaliśmy tutaj: Jak powinna wyglądać dieta bogata w kwasy omega-3? | CalanOil.

    Czy suplementacja jest konieczna?

    Ilość kwasów omega-3 jaką możemy dostarczyć w diecie często jest niewystarczająca do zachowania prawidłowych funkcji organizmu i osiągnięcia zamierzonego celu. Jeśli chcecie zadbać o odporność jeszcze przed jesienią już teraz powinniście sięgnąć po suplementy zawierające wysokie stężenie tych związków.

    Dzienne normy spożycia kwasów omega – 3

    Jak wskazują eksperci dziennie spożycie kwasów omega-3 powinno oscylować na poziomie od 2 do 4 mg. Suplementacja jest więc konieczna i warto sięgnąć po takie preparaty, które zawierają kwasy omega-3 naturalnego pochodzenia.

    CalanOil® w swoim składzie zawiera je na poziomie 332 mg/110.5 mg co oznacza, że regularnie przyjmowanie kapsułek CalanOil® może uzupełnić ewentualne niedobory tych związków. Dodatkowo, w przypadku CalanOil, kwasy te mają zupełnie nową postać estrów woskowych, które regulują procesy zapalne, są wysoce przyswajalne i mają naturalne pochodzenie.

    Więcej informacji na temat nowej formuły estrów woskowych znajdziesz tutaj: Forma chemiczna kwasów omega-3 – dlaczego ma tak duże znaczenie? | CalanOil

     

    fot. www.pxhere.com