Suplementy diety a planowanie ciąży – na co zwrócić uwagę?

W jaki sposób przygotować swój organizm przed ciążą? Jeśli planujemy z naszym partnerem poczęcie dziecka, warto co najmniej kilka miesięcy wcześniej podjąć wszelkie środki, które zwiększą nasze szanse na pomyślnie rozwiązaną ciążę. Dobrym punktem wyjściowym jest uzyskanie przez przyszłą mamę optymalnej masy ciała oraz wszystkich parametrów badania krwi w zakresie wartości normalnych. A zatem – aktywność fizyczna oraz odpowiednia dieta! Często zdarza się jednak, że wraz z pożywieniem nie dostarczamy naszemu organizmowi wystarczających ilości wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Wówczas warto sięgnąć po suplementy diety.

Dlaczego to takie ważne?

Ciąża jest czasem niezwykle wyjątkowym i pięknym, jednocześnie bardzo trudnym. Organizm przyszłej mamy przechodzi prawdziwą próbę: musi bowiem wytworzyć sprzyjające warunki, aby płód mógł się prawidłowo i bezpiecznie rozwijać. W tym celu kluczowa będzie nie tylko znakomita kondycja, ale również odpowiednie zasoby składników odżywczych. Dlatego warto dobrze się do tego zadania przygotować i takie zasoby zgromadzić, zaś w dalszej kolejności – na bieżąco uzupełniać.

Kiedy zacząć wprowadzać zmiany?

Uzyskanie odpowiedniego poziomu witamin i minerałów w organizmie wymaga działań trwających znacznie dłużej niż kilka, czy kilkanaście dni. Z tego powodu, nie tylko zmianę nawyków żywieniowych, ale także dodatkową suplementację powinniśmy rozpocząć co najmniej 2-3 miesiące przed planowanym poczęciem. Pozytywne zmiany warto jednak wprowadzić znacznie wcześniej.

Zacznijmy od zmiany nawyków żywieniowych – w szczególności jeśli dotychczas nasz jadłospis nie należał do zbyt przemyślanych, czy też figurowały w nim niezdrowe przekąski. W okresie planowania ciąży suplementacja niektórych składników odżywczych jest równie istotna. W dalszej części artykułu podpowiemy, na które składniki należy w szczególności  zwrócić uwagę.

Co warto suplementować?

Przed wprowadzeniem jakichkolwiek preparatów odżywczych warto wykonać kompleksowe badania krwi. W ten sposób dowiemy się, jakich witamin i minerałów w naszym organizmie jest za mało. Kilka tygodni po zmodyfikowaniu diety i/lub wdrożeniu suplementacji, warto wszystkie badania powtórzyć, aby zweryfikować, czy nasze działania przynoszą oczekiwany efekt.

Wśród składników odżywczych, jakie warto w okresie planowania ciąży suplementować, znajdują się przede wszystkim:

  • witaminy: D oraz E,
  • witamina B9 (kwas foliowy)
  • wapń,
  • żelazo, 
  • jod,
  • kwasy omega-3 (w szczególności DHA).

Mimo iż źródła powyższych substancji z powodzeniem znajdziemy w sklepie spożywczym lub osiedlowym warzywniaku, nie zawsze jesteśmy w stanie wraz z pożywieniem dostarczyć sobie odpowiednią ich ilość. W szczególności dotyczy to punktu ostatniego – niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Dlaczego?

Kwasy omega-3 a planowanie ciąży

Jak wspomnieliśmy, właściwa podaż substancji odżywczych jest ogromnie ważna nie tylko w samej ciąży, ale także już w czasie jej planowania. Warto przy tym rozważyć „podrasowanie” naszej diety w momencie, gdy zauważymy, że dostarczamy pewnych składników zbyt mało. Świetnym przykładem będą tutaj kwasy omega-3, których źródło stanowią produkty spożywane w naszej strefie klimatycznej zdecydowanie zbyt rzadko.

Ograniczona dostępność do świeżych ryb i owoców morza z dobrych, najlepiej certyfikowanych źródeł sprawia, że w naszej diecie zdecydowanie ich brakuje. Co więcej – przyszłe mamy często wręcz rezygnują ze spożycia ryb morskich z obawy o zawartość metali ciężkich, toksyn środowiskowych czy mikroplastiku. W przypadku ryb z niesprawdzonych źródeł jest to jak najbardziej słuszne posunięcie. Warto jednak poszukać efektywnej alternatywy.

Gdy planujemy ciążę, suplementacja kwasów omega-3 będzie niezwykle korzystna zarówno dla nas jak i naszego nienarodzonego dziecka, zwiększając szanse na poczęcie, pomyślny przebieg ciąży oraz szczęśliwe rozwiązanie. 

Szczególnie polecane są preparaty o wyłącznie naturalnym i bezpiecznym składzie. Na ich czele stoi CalanOil®, który bazuje na oleju morskim z widłonogów arktycznych Calanus finmarchicus. Biologia tych drobnych morskich skorupiaków sprawia, że otrzymywany z nich olej jest niemal idealnym źródłem kwasów omega-3, będąc jednocześnie wolnym od wszelkich zanieczyszczeń.

Dlaczego kwasy omega-3 są tak ważne? Substancje te są kluczowe dla rozwoju układu nerwowego, krwionośnego, oraz immunologicznego dziecka. Wpływają również na prawidłowy rozwój wielu narządów, a tym samym  zmysłów – włączają w to zmysł wzroku. Spośród wszystkich wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, najważniejszym w tym procesie jest kwas dokozoheksaenowy – DHA.

Czy można stosować kwasy DHA w ciąży? Powiemy więcej – nawet trzeba! Wiele najnowszych badań wykazuje, jak ogromnie ważną rolę odgrywają te substancje odżywcze w prawidłowym kształtowaniu się wszystkich elementów ośrodkowego układu nerwowego, w tym mózgu, móżdżku, czy rdzenia przedłużonego. DHA wchodzą również w skład osłonek mielinowych obwodowych włókien nerwowych, w których odpowiadają za szybkość oraz precyzję transmisji sygnałów. Ponieważ ośrodkowy układ nerwowy najintensywniej rozwija się w okolicach 5-6 tygodnia ciąży, a jest to czas, w którym kobieta przeważnie dopiero dowiaduje się o swoim stanie – zdecydowanie warto zadbać o podaż kwasów DHA znacznie wcześniej – najlepiej zanim jeszcze podejmiemy decyzję o macierzyństwie.

Jak suplementować? Bezpiecznie!

Zanim zaczniemy uzupełniać naszą dietę w składniki odżywcze, bardzo starannie wybierzmy ich źródła. Jeśli decydujemy się na preparat, najważniejsze jest jego bezpieczeństwo oraz naturalny skład. CalanOil®, oprócz kwasów omega-3 w postaci wysoko bioaktywnej, zawiera naturalny przeciwutleniacz – astaksantynę. Zapewnia ona zarówno piękny, rubinowy kolor, jak i znakomicie zastępuje wszelkie sztuczne konserwanty.

 

Bibliografia:

Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących, Ginekol Pol. 5/2014, 85, 395-399

Grzelak T., Suliga K., Sperling M., Pelczyńska M., Czyżewska K., Ocena stosowania suplementów diety wśród kobiet ciężarnych lub planujących ciążę, Forum Zaburzeń Metabolicznych 2016, tom 7, nr 1, 8–15