Źródła kwasów omega-3, które są najlepsze?

Zdrowe kwasy tłuszczowe w diecie są niezwykle popularnym tematem i zdaje się, że mamy już dużą świadomość ich znaczenia w profilaktyce. Wiemy, jak ważna jest ich obecność w naszej codziennej diecie. Czas wobec tego, by jeszcze lepiej poznać ich źródła, również te nowe: zdrową alternatywę źródeł klasycznych, czystą i niemal niewyczerpaną!

 

Kwasy omega-3 w pożywieniu

Najlepsze są oczywiście źródła naturalne, z produktów będących składnikami zdrowej diety. Najistotniejsze wielonienasycone kwasy omega-3 to:
– kwas dokozaheksaenowy DHA, który znajdziemy przede wszystkim w algach i rybach morskich: łososiach, makrelach, sardynkach, dorszach, szprotkach, halibutach czy śledziach, a także w niektórych owocach morza i kawiorze. Ich źródłem są również oleje roślinne, przede wszystkim z oliwek, rzepakowy i lniany, samo siemię lniane, orzechy włoskie, tofu czy nasiona chia,
– kwas eikozapentaenowy EPA, którego źródła pokrywają się z tymi wyżej wymienionymi,
– kwas alfa–linolenowy ALA, występujący w siemieniu lnianym i wytwarzanym z niego oleju, orzechach włoskich, zielonych warzywach liściastych oraz olejach: sojowym i rzepakowym.

Ich obecność w diecie w odpowiednich proporcjach wraz z kwasami omega-6 i omega-9, jest jednym z efektywniejszych sposobów na zachowanie zarówno odporności, ogólnego dobrego samopoczucia, sprawnego serca i układu krwionośnego oraz nerwowego, jak i szczupłej sylwetki. Bo kwasy omega-3 znakomicie regulują nasz metabolizm. Więcej na temat ich właściwości przeczytacie tutaj ( OMEGA jakie wybrać).

Kwasy omega a zbilansowana dieta

Wszystkie wymienione wyżej kwasy omega pełnią swoją ważną rolę w naszym organizmie, jednak nadmiar którejś z tych grup kosztem innej, ma swoje poważne konsekwencje. Obecnie w polskiej diecie zauważa się przewagę kwasów omega-6, występujących w podobnych źródłach jak omega-3, lecz także w większości olejów, m.in. słonecznikowym, kokosowym, z pestek winogron, rzepakowym, sojowym. Nadmiar tłuszczów o dużym udziale kwasów omega-6 powoduje otyłość, w tym tę szczególnie niebezpieczną, czyli trzewną oraz odpowiada za stany zapalne. Oba te czynniki idą zresztą najczęściej w parze. Tymczasem kwasy omega-3 są skuteczną tarczą przeciwdziałającą temu zjawisku, a przy tym wzmacniają odporność i doprowadzają nasz organizm do stanu homeostazy. Żeby jednak dostarczyć je do organizmu, trzeba po pierwsze mieć dostęp do ich wartościowych źródeł, a trudno je samemu zweryfikować. Masowa produkcja bowiem w znacznym stopniu wpływa na jakość pożywienia oraz wartości odżywcze produktów dostępnych w sklepach. A po drugie trzeba jeszcze znaleźć czas na to, by pilnować diety i na co dzień odpowiednio ją bilansować. Niewielu z nas ma ten komfort.

Popularne suplementy z kwasami omega-3

Pomocą i wsparciem służy nam na szczęście suplementacja. Ponieważ dostęp do źródeł omega-3 w produktach roślinnych jest dużo łatwiejszy, można je traktować jedynie jako uzupełnienie, podczas gdy  suplementujemy kwasy pochodzące z trudniej dostępnych źródeł morskich. Dodatkową ich zaletą jest to, że zawierają zdecydowanie większe ilości omega-3.

Występują one na rynku w różnych formach, a najpopularniejsze z nich to:
– kapsułki zawierające olej rybi,
– tran, czyli olej pozyskiwany z wątroby dorsza lub innych ryb dorszowatych,
– pozostałe oleje z ryb, np. wątroby rekina sprzedawane w formie płynnej,
– żelki dla dzieci, zawierające w składzie wiele dodatkowych substancji, w tym słodzące i wypełniające – nie zawsze należące do zupełnie nieszkodliwych.

Cechą charakterystyczną popularnych suplementów diety mających dostarczyć kwasy omega-3 jest ich duże przetworzenie poprzez poddanie surowców wyjściowych obróbce cieplnej w wysokiej temperaturze oraz rozbiciu na chemiczne części składowe, m.in. w celu pozbycia się toksyn. Modyfikacje mają również na celu usunięcie przykrego zapachu, jednak w efekcie trafiają do nas suplementy o mniej skutecznym działaniu. Naukowcy od lat zwracają uwagę na ten fakt nawołując do poprawienia ich jakości i profilaktycznych właściwości. Drugi problem wiąże się z faktem, że obecne źródła pozyskiwania kwasów omega-3 są na wyczerpaniu i już wkrótce możemy się mierzyć z ich niedostępnością.

CalanOil – rubinowy olej morski

Istnieje jednak źródło kwasów omega-3, które wydaje się niewyczerpane, ponieważ nic nie stoi na przeszkodzie jego corocznemu odnawianiu. Są nim widłonogi, skorupiaki zamieszkujące Morze Norweskie i żywiące się mikroalgami, będącymi – wbrew powszechnej opinii – jedynymi znanymi producentami kwasów omega-3. Już nawet niewielka liczba tych skorupiaków pozwala na coroczne odnawianie się całej ich biomasy! Więcej na temat tego niezwykłego organizmu przeczytacie tutaj (link do czwartego tekstu). A podsumowując temat źródeł kwasów omega-3 warto wspomnieć o dwóch najważniejszych rzeczach, wyróżniających kapsułki z rubinowym olejem morskim na tle innych:

1. Rubinowy olej z widłonoga, będący składnikiem suplementu CalanOil, jest wytwarzany przy pomocy opatentowanej technologii, gdzie nie są stosowane wysokie temperatury czy też inne modyfikacje zmniejszające jego walory odżywcze. CalanOil jest więc odpowiedzią na apele naukowców zwracających uwagę na konieczność podniesienia efektywności suplementacji w zakresie kwasów omega-3.

2. Rubinowy olej w kapsułkach CananOil zawiera dodatkowe, cenne składniki, które nie tylko czynią jego działanie profilaktyczne skuteczniejszym, ale zapewniają również znacznie szersze jego spektrum!

Więcej informacji na temat skuteczności nowego polskiego suplementu znajdziecie na naszej stronie www.calanoil.pl oraz w artykule ( podnieś naturalnie odporność).

Z wyrazami szacunku

dr Marcin Pierechod