Częste infekcje u dzieci? Poznaj naturalne sposoby na wzmocnienie ich odporności

Choć lato infekcjom sezonowym nie sprzyja – niektóre dzieci nawet w czasie wakacji mogą odczuwać skutki obniżonej odporności organizmu. Niestety, ku zmartwieniu wielu rodziców, nie jest to zjawisko rzadkie. Szczególnie teraz, w dobie ciągle obecnej w naszym życiu pandemii COVID-19, należy mieć na uwadze wzmocnienie odporności zarówno sobie, jak i naszym pociechom. Jak zmierzyć się z problemem, jakim są częste infekcje u dzieci? Czy istnieją skuteczne naturalne metody, które przyniosą zadowalające efekty? Dziś o tej kwestii nieco szerzej opowiemy!

Częste infekcje u dzieci – problem stary jak świat?

Choć wakacje to czas wolny zarówno od szkoły, przedszkola, jak i żłobka, gdzie wiele pociech często zaraża siebie nawzajem – letnią porą równie wiele dzieci zmaga się z przeziębieniami i infekcjami. Problemem jest tutaj, rzecz jasna, obniżona odporność organizmu. 

Rozmyślając nad tym, jak było dawniej, może się nam wydawać, że z jednej strony jest to problem stary jak świat, jednak z drugiej strony – odporność starszych pokoleń w ich dziecięcych czasach wydaje się nam znacznie silniejsza. Wspominamy zapewne czasy, gdy latem biegaliśmy po kałużach i błocie w przemoczonym ubraniu, a nasza odporność dawała odpór wszelkim infekcjom. 

Nad potencjalnym „winowajcą” obniżonej odporności najmłodszego pokolenia możemy się długo rozwodzić, jednak warto zdać sobie sprawę z tego, iż na odporność organizmu wpływa bardzo wiele czynników. Jednym z nich może być np. niewystarczająco dobrze skomponowana dieta, a także coraz powszechniej występująca „chemia” w produktach spożywczych.

Jakikolwiek by nie był wynik naszych rozważań, istotne jest tak naprawdę tylko jedno. Jeśli mamy problem częstych infekcji u dzieci, musimy znaleźć skuteczny sposób, aby temu zaradzić. Kluczowe będą wszelkie działania i strategie mające na celu zwiększenie odporności organizmu.

Jak się rozprawić z problemem częstych infekcji u dzieci?

Jeśli nasze dziecko już po raz kolejny w ciągu półrocza jest chore… z pewnością problem ten dotyczy również nas. Ponieważ w poprzednim akapicie odnieśliśmy się do dawniejszych czasów, zapewne przyjdzie nam na myśl wspomnienie naszych mam oraz babć, które częstowały nas chętnie łyżeczką tranu każdego dnia. Czy to był sekret naszej odporności?

Przyczyną tego, że przyjmowanie tranu jest kojarzone z wysoką odpornością, jest to, że zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 – a więc właśnie dokładnie ten składnik, na jakim powinno nam zależeć najbardziej, gdy komponujemy jadłospis na naszych pociech. Czas jednak nie stoi w miejscu i mamy aktualnie dostępne innowacyjne produkty, które są dla niego doskonałą alternatywą. Jednym z takich produktów jest olej morski z widłonogów arktycznych (Calanus finmarchicus).

To właśnie one – kwasy omega-3 – wykazują bardzo efektywne działanie na nasz układ immunologiczny, przyczyniając się do jego wzmocnienia… jednak pod dwoma warunkami.

  • Pierwszym z nich jest regularność. Bez wątpienia, musimy pamiętać o tym, że aby zauważyć rezultaty działania kwasów omega-3 należy zadbać o ich właściwą podaż każdego dnia.
  • Drugi to forma chemiczna. Badania wykazują bowiem, że najbardziej efektywną formą chemiczną kwasów omega-3 są estry woskowe. Są one wchłaniane dopiero w końcowym odcinku układu pokarmowego, co gwarantuje bardzo wysoką przyswajalność i maksymalną aktywność biologiczną.

Doskonałym pomysłem, od którego należy zatem zacząć rozprawianie się z częstymi infekcjami u dzieci jest wdrożenie do codziennego jadłospisu naszych pociech produktów spożywczych zawierających kwasy omega-3. Warto jednak pamiętać o tym, że najlepszymi z nich są ryby i owoce morza, a te mogą nie być zbyt dobrze tolerowane przez dzieci ze względu na ich specyficzny smak i zapach, który z kolei my, dorośli często wprost uwielbiamy. 

Warto również pamiętać, że zanieczyszczenie środowiska jest realnym problemem. Z tego właśnie względu może okazać się, że dzieci nie powinny spożywać zbyt dużej ilości ryb morskich, które mogą zawierać mikroplastik, toksyny środowiskowe, czy metale ciężkie.

Z tego powodu świetnym rozwiązaniem może okazać się suplementacja.

Suplementy diety na lepszą odporność 

Czy istnieją bezpieczne preparaty zawierające kwasy EPA oraz kwasy DHA dla dzieci? Naturalnie! Na rynku suplementów diety bez problemu znajdziemy zarówno wspomniany wcześniej tran, jak też wiele innych produktów. 

Wśród nich warto przyjrzeć się temu, który bazuje na naturalnym oleju morskim z widłonogów arktycznych (Calanus finmarchicus), ponieważ to właśnie w nim występują kwasy omega-3 w formie estrów woskowych – o zalecie których już wspomnieliśmy w poprzednim akapicie. 

Preparat CalanOil® jest nie tylko znakomitym źródłem najlepiej przyswajalnych naturalnych kwasów tłuszczowych omega-3, ale także zawiera najsilniejszy spośród występujących w przyrodzie przeciwutleniaczy – astaksantynę, która nadaje kapsułkom charakterystyczny kolor. Przeciwutleniacze odgrywają istotną rolę we wspieraniu naturalnej odporności organizmu, zatem mamy spotęgowanie działanie!

Na koniec warto wspomnieć o tym, że kapsułki są bezpieczne i łatwe w podaniu – zaś dla bardzo małych dzieci można bez trudu naciąć żelową powłokę i wydobyć cenny olej ze środka, a następnie wymieszać go z mlekiem lub ulubionym jogurtem malucha.

 

Bibliografia:

Pecora F., Persico F., Argentiero A., Neglia C., Esposito S., The role of micronutrients in support of the immune response against viral infections, Nutrients, 2020, 12(10), 3198

Calder P. C., Carr A. C., Gombart A. F., Eggersdorfer M., Optimal nutritional status for a well-functioning immune system is an important factor to protect against viral infections, Nutrients, 2020, 12(4), 1181

Fu Y., Wang Y., Gao H., Li D., Jiang R., Ge L., Xu K., Associations among dietary omega-3 polyunsaturated fatty acids, the gut microbiota, and intestinal immunity, Mediators of inflammation, 2021

Shakoor H., Feehan J., Al Dhaheri A. S., Ali H. I., Platat C., Ismail L. C., Stojanovska L., Immune-boosting role of vitamins D, C, E, zinc, selenium and omega-3 fatty acids: Could they help against COVID-19?, Maturitas, 2021, 143, 1-9

Calder P. C., Carr A. C., Gombart A. F., Eggersdorfer M., Optimal nutritional status for a well-functioning immune system is an important factor to protect against viral infections, Nutrients, 2020, 12(4), 1181

Fernandes G., Venkatraman J. T., Role of omega-3 fatty acids in health and disease, Nutrition research, 13, S19-S45