Wpływ kwasów omega-3 na wzrok

Mówi się że oczy są zwierciadłem duszy. Być może to prawda, jednak dla nas najważniejsze jest to, że za pomocą wzroku poznajemy świat, uczymy się go, reagujemy na niebezpieczeństwa. Widząc wyraźnie, jesteśmy w stanie np. prowadzić pojazdy czy w pełni wykorzystywać współczesne technologie zwiększające produktywność lub po prostu – jakość życia. Czy można jednak poprawić swój wzrok za pomocą produktów spożywczych? Zdecydowanie tak! Dziś podpowiemy, jaki wpływ na funkcjonowanie naszych oczu mają kwasy omega-3.

Kwasy omega-3 na wzrok – jak wpływają?

Nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) mają ogromny wpływ na nasz wzrok już od chwili poczęcia, aż po wiek podeszły. Istnieje wiele istotnych badań klinicznych potwierdzających kluczową rolę kwasów tłuszczowych omega-3 – w szczególności EPA i DHA – w rozwoju wzroku niemowląt. Z tego powodu ogromnie ważna jest prawidłowa ich podaż u kobiet ciężarnych oraz matek karmiących. 

O podaż omega-3 powinniśmy dbać przez całe nasze życie, jeżeli zależy nam na prawidłowym widzeniu. NNKT wykazują działanie, które w bardzo zauważalnym stopniu wpływają na ochronę naszych oczu przed m.in.:

  • zespołem suchego oka,
  • zwyrodnieniem plamki żółtej,
  • nadciśnieniem gałki ocznej,
  • jaskrą.

Badanie przeprowadzone przez Krajowy Instytut Okulistyczny wykazało, że codzienna podaż kwasów omega-3 na przestrzeni 12 lat przyczyniła się do zmniejszenia ryzyka zwyrodnienia plamki żółtej aż o 30%. Inne badanie, przeprowadzone w roku 2011, wykazało wpływ nienasyconych kwasów tłuszczowych na profilaktykę zespołu suchego oka. Przez okres trzech miesięcy podawano pacjentom olej zawierający omega-3. W efekcie, u 70% badanych wykryto efektywniejszą aktywność gruczołu łzowego, co znacznie poprawiło nawilżenie oczu.

Jest to jednak tylko część działania omega-3 na wzrok. Warto pamiętać o tym, że te nienasycone kwasy tłuszczowe stanowią budulec błony komórkowej, w tym również siatkówki oka. Z tego powodu, jeżeli dostarczamy naszemu organizmowi za mało źródeł omega-3, możemy być narażeni na osłabienie wzroku, a także na wiele schorzeń, które mogą skutkować nawet jego utratą.

Odpowiednia podaż NNKT w naszej diecie wspomaga również wzrok od strony układu nerwowego, usprawniając procesy zachodzące na poziomie przetwarzania w mózgu sygnału rejestrowanego przez oczy. Więcej na ten temat napisaliśmy w artykułach: Co jeść, aby wspierać pracę mózgu? oraz Suplementy na pamięć i koncentrację.

Jak stosować kwasy omega-3 na wzrok?

Myśląc o nienasyconych kwasach tłuszczowych musimy pamiętać o ważnej zasadzie – należy komponować swój jadłospis w taki sposób, aby stosunek kwasów omega-3 do omega-6 wynosił co najmniej 4:1. Odwrotna proporcja może mieć poważne konsekwencje – od pogorszonego samopoczucia, poprzez takie choroby, jak cukrzyca, czy depresja, aż po nowotwory. Jeśli zatem chcemy wdrożyć więcej NNKT do naszej diety – sięgajmy przede wszystkim po źródła omega-3!

Najbardziej efektywnym źródłem są ryby oraz owoce morza, dostarczające EPA oraz DHA – substancje jakże cenne dla naszego wzroku. Okuliści z całego świata zalecają spożywanie co najmniej dwóch porcji ryb morskich tygodniowo, co uznawane jest za ilość wystarczającą do utrzymania oczu w dobrej kondycji. 

Jednak ryby morskie dostępne w sklepach często są źródłem nie tylko nienasyconych kwasów tłuszczowych, ale również… metali ciężkich, mikroplastiku, czy toksyn środowiskowych. Dotyczy to w szczególności ryb pochodzących z niesprawdzonego źródła. Z tego powodu nie powinno się spożywać ich zbyt często.

W takiej sytuacji najlepszą decyzją jest sięgnięcie po alternatywne rozwiązanie – dobry suplement diety, czyli naturalny, zawierający omega-3 w najczystszej postaci. Preparat CalanOil® bazuje na oleju morskim pozyskiwanym z widłonogów arktycznych (Calanus finmarchicus). Kwasy omega-3 w nim zawarte występują pod postacią estrów woskowych. Badania dowodzą, że to właśnie ta forma chemiczna NNKT wykazuje najlepsze działanie, ponieważ wchłania się w dalekich odcinkach układu pokarmowego, co nie tylko zapewnia dużo efektywniejsze przyswajanie ale daje nam również dodatkowe korzyści zdrowotne niespotykane w przypadku stosowania innych, dostępnych na rynku form.

Co za tym idzie, również efekty zauważymy znacznie szybciej. Jak to odczujemy? Po wielogodzinnej pracy przy komputerze nasze oczy nie będą już tak bardzo przesuszone. Coraz rzadziej będziemy czuć potrzebę sięgnięcia po krople nawilżające. Będzie to szczególnie mocno odczuwalne u osób, które często pod koniec dnia borykają się z uczuciem suchych spojówek oraz wrażenia piasku pod powiekami – wówczas dobre krople nawilżające są istnym wybawieniem. 

Choć wpływ kwasów omega-3 na wzrok jest bardzo korzystny, nie zapomnijmy również o tym, aby równolegle zadbać o nawilżenie oczu również poprzez picie odpowiednich ilości wody – szczególnie w czasie letnich upałów, ale także później, w sezonie grzewczym. Połączenie tych dwóch zabiegów, czyli właściwa podaż omega-3 oraz wody, stanowi najskuteczniejszą strategię dbania o nasze oczy.

Bibliografia:

Swanson D., Block R., Mousa S. A., Omega-3 fatty acids EPA and DHA: health benefits throughout life, Advances in nutrition, 2012, 3(1), 1-7

Rashid S., Jin Y., Ecoiffier T., Barabino S., Schaumberg D. A., Dana M. R., Topical omega-3 and omega-6 fatty acids for treatment of dry eye, Archives of ophthalmology, 2008, 126(2), 219-225

Bazan N. G., The metabolism of omega-3 polyunsaturated fatty acids in the eye: the possible role of docosahexaenoic acid and docosanoids in retinal physiology and ocular pathology, Progress in clinical and biological research, 1989, 312, 95-112

Bhargava R., Kumar P., Kumar M., Mehra N., Mishra A., A randomized controlled trial of omega-3 fatty acids in dry eye syndrome, International journal of ophthalmology, 2013, 6(6), 811

Chew E. Y., Clemons T. E., SanGiovanni J. P., Danis R., Ferris F. L., Elman M., Sperdut R., Lutein+ zeaxanthin and omega-3 fatty acids for age-related macular degeneration: the Age-Related Eye Disease Study 2 (AREDS2) randomized clinical trial, JAMA-Journal of the American Medical Association, 2013, 309(19), 2005-2015

Roncone M., Bartlett H., Eperjesi F., Essential fatty acids for dry eye: A review, Contact Lens and Anterior Eye, 2010, 33(2), 49-54