Jak nasz mózg reaguje na stres?

Chyba nie ma we współczesnym świecie osoby, której obce jest pojęcie stresu. Dzisiejszy świat obfituje w różnorodne bodźce, a wiele zawodów niemal narzuca nam dynamiczne tempo życia. Jak się w tym wszystkim odnajduje nasz… mózg? Czy możemy go skutecznie ochronić przed skutkami stresu?

Stres – codzienność współczesnego człowieka

Jak wygląda codzienność w XXI wieku? O ile nie mieszkamy na wsi, gdzie w sielankowej scenerii rozpoczynamy każdy poranek od leniwego łyku ulubionej kawy lub herbaty – z pewnością dobrze znane jest nam pojęcie pośpiechu. Wiedzą o tym szczególnie mieszkańcy większych miast, którzy pracują w dużych firmach. Korporacje, kariera, rozwijające szkolenia, kuszące perspektywy – wszystko to wabi młodych ludzi, a kolejne sukcesy sprawiają, że w stresującym świecie zanurzamy się coraz mocniej. Ciemną stroną takiej pracy jest konieczność uzyskiwania coraz lepszych wyników, co wytwarza presję niemożliwą do zniesienia w dłuższej perspektywie.

Ponieważ stresorów, czyli czynników wywołujących stres, nie jesteśmy w stanie całkowicie wyeliminować z naszego życia – działajmy na tę część zagrażającego naszemu zdrowiu procesu, na którą mamy realny wpływ. Spróbujmy zwiększyć naszą wytrzymałość na negatywne czynniki, co pozwoli nam uchronić się przed ich niszczącymi skutkami.

Jak objawia się stres?

Odczuwane napięcie psychicznie rosnące wprost proporcjonalnie do natłoku codziennych obowiązków oraz listy rzeczy do zrobienia, to nie wszystko. Stres może mieć objawy zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Do jego symptomów zaliczyć możemy m.in.:

  • chroniczne zmęczenie i uczucie wyczerpania,
  • problemy z koncentracją uwagi,
  • bóle i/lub zawroty głowy,
  • zmienne nastroje (np. wybuchy złości i płaczu),
  • problemy ze strony układu pokarmowego,
  • zmniejszona odporność organizmu,
  • wypadanie włosów,
  • stany lękowe, ataki paniki,
  • bezsenność,
  • zmniejszenie libido,
  • zmiana masy ciała (zajadanie stresu i tycie, lub brak apetytu i chudnięcie).

Przewlekły stres może prowadzić do wielu powikłań. Wśród nich m.in. znajduje się depresja, nerwica oraz inne choroby psychiczne. W przypadku cielesnych objawów, długotrwałe napięcie może prowadzić do takich problemów, jak np. wrzody żołądka, zawał serca czy udar mózgu. Co więcej, wielu badaczy wskazuje stres jako jedną z prawdopodobnych przyczyn wielu chorób autoimmunologicznych, takich jak reumatoidalne zapalenie stawów, atopowe zapalenie skóry, choroba Hashimoto czy cukrzyca typu 1, czyli schorzeń typowo somatycznych.

Współczesne badania wykazują także negatywne oddziaływanie stresu na mózg, który w wyniku długotrwającego „trybu gotowości” oraz pracy na najwyższych obrotach, ulega stopniowemu zniszczeniu. Dla osób dotkniętych takimi zmianami może to oznaczać np. pojawienie się objawów demencji w bardzo młodym wieku.

Naturalna ochrona przed negatywnymi skutkami stresu

Jeśli często odczuwamy stres, warto przyjrzeć się swojemu… talerzowi! A dokładniej temu, co najczęściej na nim ląduje. Jeżeli mamy nawyk podjadania w stresowych sytuacjach, musimy go jak najszybciej wyeliminować i skupić całą uwagę na wdrożeniu produktów, które wniosą do naszej diety więcej składników, które wykazują korzystne działanie w stanach napięcia nerwowego.

Do takich składników zaliczamy między innymi magnez, najlepiej w połączeniu z witaminą B6. Duet ten pomoże nam szybciej odzyskać spokój i równowagę. Świetnym, naturalnym źródłem magnezu jest ciemna czekolada, orzechy oraz migdały.

Oprócz tego, warto pamiętać o tryptofanie, który występuje w nabiale, mięsie oraz soi. Tryptofan jest aminokwasem egzogennym biorącym udział w wytwarzaniu takich hormonów, jak melatonina i serotonina, dzięki czemu jego optymalny poziom w organizmie przyczynia się do poprawy samopoczucia, łagodzenia stanów napięcia oraz przeciwdziałania bezsenności.

W naszym jadłospisie kategorycznie nie powinno zabraknąć również omega-3, których najpopularniejszym źródłem są tłuste ryby i owoce morza. W kontekście dbania o naszą psychikę, substancje te są cenione w szczególności za to, że ich działanie przyczynia się do ochrony układu nerwowego, o czym więcej napisaliśmy również w artykule: Omega-3 – naturalne wsparcie Twojego mózgu

Z uwagi na bardzo słabą dostępność tłustych, wysokojakościowych ryb morskich w wielu rejonach świata, należy bardzo ostrożnie wybierać odpowiednie ich źródła. Ogólnodostępne np. w hipermarketach ryby mogą bowiem zawierać nadprogramowo substancje, których wcale nie chcemy, ani nie powinniśmy spożywać: metale ciężkie, toksyny środowiskowe czy mikroplastik. Z tego powodu zdecydowanie warto kwasy omega-3 suplementować. 

Efektywnym orężem przeciwko skutkom stresu jest zatem właściwie skomponowana dieta w duecie z dodatkową suplementacją omega-3. Jaka ich ilość w naszym codziennym jadłospisie przyniesie najlepsze efekty? Suplement diety CalanOil® stosuje się w ilości trzech kapsułek dziennie – jest to porcja, która zapewni nam uzyskanie znakomitych rezultatów w niedługim czasie.

 

Bibliografia:

Wilczyńska A., Kwasy tłuszczowe w diecie człowieka a jego funkcjonowanie poznawcze i emocjonalne, Neuropsychiatria i Neuropsychologia, Vol. 7, nr 1 (2012), s. 35-42

Materac E., Marczyński Z., Bodek K.H., Rola kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 w organizmie człowieka, Bromat. Chem. Toksykol. – XLVI, 2013, 2, str. 225 – 233

https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/dieta-dla-zestresowanych/

wpływ stresu na funkcjonowanie naszego mózgu