Omega-3 – naturalne wsparcie Twojego mózgu

 

Wielkimi krokami zbliża się rozpoczęcie roku szkolnego i akademickiego. Już niebawem usłyszymy pierwszy dzwonek, a nadchodzące terminy sprawdzianów i zaliczeń zmotywują nas do wzmożonej pracy umysłowej. Gdy w grę wchodzi zapamiętywanie dużej ilości nowych informacji, z pomocą przyjdą kwasy omega-3 – naturalne wsparcie koncentracji i efektywnej nauki.

 

Wpływ kwasów omega-3 na przyswajanie informacji

 

Wyniki badań przeprowadzonych przez naukowców Uniwersytetu Oksfordzkiego w Wielkiej Brytanii jednoznacznie pokazują nam wpływ wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 na zdolność koncentracji i zapamiętywania. 

 

Obserwacją objęto grupę liczącą niespełna 500 dzieci w przedziale wiekowym 7-9 lat. Informacje zebrane od ich rodziców oraz opiekunów potwierdziły, że w ogromnej większości przypadków dieta małych uczniów była uboga w ryby morskie – przeważnie dzieci spożywały źródła kwasów omega-3 rzadziej niż dwa razy tygodniowo, niektóre zaś nie jadły ryb w ogóle! Nic zatem dziwnego, iż we krwi pobranej od dzieci biorących udział w badaniu wykryto bardzo niski poziom kwasu DHA oraz EPA. 

 

Prof. Paul Montgomery, jeden z autorów badania, zauważył powiązanie pomiędzy słabymi wynikami w nauce a niskim poziomem DHA oraz EPA w organizmie. Im większy niedobór tych substancji zaobserwowano u dziecka, tym większą wykazywało ono trudność w skoncentrowaniu uwagi oraz zapamiętywaniu w porównaniu do rówieśników z normalnymi poziomami tych kwasów tłuszczowych . Wyniki eksperymentu pozwoliły wysnuć jeszcze jeden smutny wniosek – dieta młodych Brytyjczyków jest zdecydowanie zbyt uboga w źródła kwasów omega-3

 

Nauka naturalnie wspomagana

 

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe, w szczególności DHA i EPA, odgrywają niezwykle ważną rolę w rozwoju ośrodkowego układu nerwowego. W szczególności u dzieci (zwłaszcza w wieku szkolnym), których mózg oraz cały system nerwowy stale się rozwijają, ogromnie ważną kwestią jest zapewnienie optymalnego stężenia omega-3 w ich organizmach. 

 

 Spożywanie odpowiednich ilości tych substancji idzie w parze z takimi korzyściami, jak m.in.:

 

  • prawidłowa praca mózgu, 
  • efektywniejsza naukę poprzez wyostrzenie koncentracji i wzmocnienie pamięci,
  • zwiększenie naturalnej odporności organizmu,
  • lepsza jakość snu,
  • większa odporność na stres.

 

Dlaczego, mimo tak licznych prozdrowotnych właściwości, wciąż obserwujemy niedobór kwasów omega-3 w jadłospisie uczniów i studentów? Prawdopodobnie wynika to z faktu, iż wiele osób zwyczajnie nie lubi ryb oraz owoców morza. Unikanie jedzenia, które nam nie smakuje, jest naturalne. Warto jednak mieć przy tym świadomość, z czego rezygnujemy. Pamiętajmy także o tym, że wielonienasycone kwasy tłuszczowe występują wprawdzie nie tylko w rybach, lecz kwas alfa linolenowy pochodzenia roślinnego jest znacznie słabiej konwertowany do EPA i DHA. Z tego powodu, zdecydowanie najlepszym źródłem są oleje morskie pochodzenia zwierzęcego, które znajdują się w preparacie CalanOil.

 

Suplement diety CalanOil to wysokiej jakości olej pozyskiwany z widłonogów arktycznych – maleńkich organizmów zamieszkujących Morze Norweskie. Cechują się one bardzo wysokim stężeniem cennych kwasów tłuszczowych. Dzięki opatentowanej technologii, ze skorupiaków uzyskuje się olej najwyższej jakości bez konieczności rafinacji, oczyszczania czy zagęszczania 

 

Rubinowe kapsułki CalanOil nie posiadają smaku, co sprawia, że nawet osoby, które silnie nie tolerują ryb, nie mają problemu z przyjmowaniem suplementu. Preparat można podawać nawet małym dzieciom – jeżeli maluch nie może przełknąć niewielkiej kapsułki, można ją naciąć i wycisnąć jej zawartość np. do jogurtu owocowego.

 

Bibliografia

 

Wilczyńska A., Kwasy tłuszczowe w diecie człowieka a jego funkcjonowanie poznawcze i emocjonalne, Neuropsychiatria i Neuropsychologia, Vol. 7, nr 1 (2012), s. 35-42

 

Lifschitz C., The role of DHA, folic acid, vitamin D, iodine and iron in preventive medicine, Standardy Medyczne/Pediatria, 2014, T. 11, 373-383

study