Spokojnie, to tylko… wiosenne przesilenie

Choć zima już dawno za nami – niektórzy nadal zmagają się z wiosennym zmęczeniem. Nierzadko przyczynia się do tego cykliczna zmiana czasu, przez którą z dnia na dzień musimy przestawić zegarki i nauczyć nasz organizm tego, że natrętne słońce zaczyna zaglądać do naszej sypialni o godzinę wcześniej. Wiosna jest również porą przejściową pomiędzy trwającą w naszej szerokości geograficznej wiele miesięcy zimą, a nierzadko upalnym latem. Jak pożegnać zmęczenie i nabrać energii przed nastaniem lata?

Przesilenie wiosenne, czy wiosenna depresja?

Nadeszła jedna z najpiękniejszych pór roku. Wszystko wokół nas rozkwita, zielenieje, pachnie. Dni stają się coraz cieplejsze, a przez nasze okna wpada coraz więcej kojącego światła słonecznego. Wiosna to pora wszechobecnej radości. Dlaczego tak często zdarza się, że my sami jej nie czujemy?

Niezależnie od tego, czy zmagamy się z przesileniem wiosennym, czy zwykłym zmęczeniem wynikającym z przepracowania, czy stresu – wiosną możemy zwyczajnie odczuwać odpływ sił witalnych. Powód jest prosty – cieplejsze dni goszczą od stosunkowo niedawna (a ponadto są one nadal jeszcze przeplatane chłodem, opadami deszczu a od czasu do czasu nawet śniegu!), my zaś przez wiele poprzedzających miesięcy zanurzeni byliśmy w zimie.

Chłodne miesiące wydawały się nie mieć końca. Brak światła słonecznego oraz wszechogarniające zimno wpływały na nas przeważnie negatywnie. Pogoda nie sprzyjała podejmowaniu aktywności fizycznej na zewnątrz, a nie każdy z nas miał dość sił i ochoty na to, by zimą regularnie uczęszczać na siłownię lub ćwiczyć w domu.

Kiedy dopada nas smutek, zaczynamy coraz bardziej unikać opuszczania domowych pieleszy – wówczas koło się zamyka. Brak aktywności, brak chęci, brak siły. Zatapiamy się w świecie oglądanych „ciągiem” ulubionych seriali, maratonów gier oraz niezdrowych przekąsek.

Skąd wiadomo, czy to jeszcze smutek, czy już depresja? Nieco więcej na ten temat napisaliśmy w artykule: Wpływ kwasów omega-3 na leczenie depresji

Odkurzamy wagę po zimie…

Mroźne dni nierzadko sprzyjają również sięganiu po tłuste i ciężkie potrawy, które przez całą zimę otulały nas przyjemnym ciepłem po ich zjedzeniu. Zdecydowanie częściej decydowaliśmy się również na słodkie desery, by choć trochę poprawić sobie humor. W okresie przesilenia wiosennego czekolada pomagała nam zwiększyć poziom energii i pokonywać senność – a przynajmniej tak się nam wydawało, gdyż efekt jej pochłaniania zwykle był dość krótkotrwały.

Gdy nadeszła wiosna, zastała nas w fazie „zimującego misia”, opatulonych w puszysty kocyk, z kubkiem kakao, tabliczką czekolady i dobrą książką na kolanach. Choć nie ma nic złego w takim spędzaniu czasu – warto robić to z umiarem, a humor częściej poprawiać sobie endorfinami wydzielanymi w trakcie ćwiczeń fizycznych lub chociażby spacerów.

Nie zdziwimy się pewnie, gdy zdecydujemy się wreszcie zmierzyć z rzeczywistością i sięgnąć po naszą zakurzoną wagę łazienkową. Choć konfrontacja może być bolesna – często stanowi doskonały impuls, który wyzwala w nas chęć do zawalczenia o lepszą kondycję oraz samopoczucie.

Warto ten impuls do zmian wykorzystać i od razu wprowadzić kilka zmian w naszej codzienności. W pierwszej kolejności zrezygnujmy ze spędzania czasu nieustannie w pozycji siedzącej lub leżącej. Wyeliminujmy również słodycze i inne przekąski, które zdecydowanie nie służą naszemu zdrowiu. Przyjrzyjmy się także naszej diecie.

Co warto wdrożyć do jadłospisu, a co z niego usunąć? Złe samopoczucie związane z przesileniem wiosennym pomogą nam zwalczyć takie substancje, jak m.in. kwasy tłuszczowe omega-3. Jakiś czas temu pisaliśmy również o tym, jaka jest rola kwasów omega-3 w odchudzaniu – warto bowiem pamiętać, że ten składnik odżywczy wpływa korzystnie na wiele elementów naszej kondycji.

Generator energii… w kapsułce

Gdy cały świat zaczyna się budzić i przyspieszać – my zróbmy to samo! Jeśli po mijającym przesileniu wiosennym nie mamy na to sił… spokojnie! Ten stan minie, jeżeli tylko odpowiednio się przygotujemy do zbliżających się letnich miesięcy.

Nie chodzi oczywiście o odchudzanie w trybie last minute, lecz o przywrócenie naszemu organizmowi rytmu, który gdzieś się zagubił w trakcie zimowego uśpienia. Budźmy się powoli. 

Dawny poziom energii przywrócą nam obecne w coraz większych ilościach w sklepach i na straganach świeże warzywa i owoce. Korzystajmy z tego bogactwa natury i czerpmy pełnymi garściami ze wszystkich dobroci, jakie nam oferuje. Warzywa i owoce są znakomitym źródłem wielu cennych mikro- i makroelementów – jakże potrzebnych w regeneracji organizmu po zimie.

Dobre samopoczucie oraz siły witalne przywrócą nam również wspomniane wcześniej kwasy tłuszczowe omega-3. Ponieważ w naszej szerokości geograficznej zdobycie wartościowych i bezpiecznych źródeł tych substancji może być trudne, lekarze często zalecają suplementację.

Wybierając preparat, skupmy się na tych, które są jak najbardziej naturalne, pozbawione wszechobecnej w dzisiejszych czasach chemii. CalanOil® to olej morski z widłonogów arktycznych, zawierający najczystszą i najlepiej przyswajalną ze wszystkich znanych form kwasów omega-3 – estry woskowe. O tym, dlaczego ta forma chemiczna jest tak wyjątkowa, napisaliśmy w publikacji Forma chemiczna kwasów omega-3 – dlaczego ma tak duże znaczenie, do przeczytania której serdecznie zapraszamy. 

 

Bibliografia:

Denissen J.J.A., Butalid L., Penke L., van Aken M.A.G., The effects of weather on daily mood: A multilevel approach, Emotion, 8(5), 662–667. DOI: 10.1037/a0013497

Zauderer Ch., Ganzer C.A., Seasonal affective disorder: an overview, Mental Health Practice, 18, 9, 21-24. DOI: 10.7748/mhp.18.9.21.e973

Cott J., Hibbeln J.R., Lack of Seasonal Mood Change in Icelanders, The American Journal of Psychiatry, Volume 158, Issue 2, DOI: 10.1176/appi.ajp.158.2.328

van Strater A.C., Bouvy P.F., Omega-3 fatty acids in the treatment of affective disorders: an overview of the literature, Tijdschrift Voor Psychiatrie, 49(2):85-94, PMID: 17290337

Partonen T., Lönnqvist J., Seasonal Affective Disorder, Mol Diag Ther 9, 203–212 (1998), DOI: 10.2165/00023210-199809030-00004

Parra D., Ramel A., Bandarra N., et al., A diet rich in long chain omega-3 fatty acids modulates satiety in overweight and obese volunteers during weight loss, Appetite, Volume 51, Issue 3, November 2008, Pages 676-680, DOI: 10.1016/j.appet.2008.06.003

Zhang Y.Y., Liu W., Zhao T.Y., Tian H.M., Efficacy of omega-3 polyunsaturated fatty acids supplementation in managing overweight and obesity: A meta-analysis of randomized clinical trials, J Nutr Health Aging 21, 187–192 (2017), DOI: 10.1007/s12603-016-0755-5

Marqués M., Parra D., Kiely M., et al., Omega-3 fatty acids inclusion as part of an energy restricted diet to improve the effect on blood lipids, Medicina Clinica, 2008 Jan, 130(1):10-12, DOI: 10.1157/13114541

Giles G.E., Mahoney C.R., Kanarek R.B., Omega-3 fatty acids influence mood in healthy and depressed individuals, Nutrition Reviews, Volume 71, Issue 11, 1 November 2013, Pages 727–741, DOI: 10.1111/nure.12066