Kwasy omega-3 – zapotrzebowanie u osób starszych

Czy dieta zaprojektowana specjalnie dla osób starszych znacząco różni się od jadłospisów przewidzianych dla osób młodszych? Zdecydowanie tak. Im jesteśmy starsi, tym większa jest liczba dolegliwości, które mogą nam towarzyszyć. Wynikają one nie tylko z konkretnych problemów zdrowotnych czy samego naturalnego procesu starzenia, lecz również z niedoborów niektórych substancji odżywczych w naszej diecie. Przedstawicielami takich substancji są kwasy tłuszczowe omega-3. Jakie jest zapotrzebowanie na nie u osób starszych?

Kwasy omega-3 dla seniorów – dlaczego są tak ważne?

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 wspomagają funkcjonowanie całego organizmu, zapewniając dobre samopoczucie. Co szczególnie ważne dla osób w podeszłym wieku, mają one wyraźny, pozytywny wpływ na pracę układu nerwowego, układu kostnego, a także na odporność. 

Liczne badania wskazują na niebagatelne znaczenie omega-3 w diecie pacjentów ze zdiagnozowaną chorobą Alzheimera, a także przy profilaktyce tej choroby. Więcej informacji na ten temat zawarliśmy w jednej z naszych publikacji: Kwasy omega-3 a choroba Alzheimera.

Udowodniono, że odpowiednia podaż kwasów omega-3 każdego dnia przyczynia się do zauważalnej poprawy funkcji ośrodkowego układu nerwowego. Zaobserwujemy m.in.:

  • wyostrzenie koncentracji, 
  • poprawę pamięci,
  • wzmocnienie funkcji poznawczych,
  • lepsze samopoczucie.

Warto pamiętać o tym, że wspomniane efekty osiągniemy wyłącznie poprzez codzienne zaspokajanie dobowego zapotrzebowania na kwasy omega-3. Zwykle pierwsze pozytywne efekty stosowania suplementów omega-3 które zaobserwujemy wiążą się z ich pozytywnym wpływem na ośrodkowy układ nerwowy. 

O tym, jak wielonienasycone kwasy tłuszczowe wpływają na nasz mózg napisaliśmy szerzej w artykule: Omega-3 – naturalne wsparcie Twojego mózgu.

Co więcej, kwasy tłuszczowe omega-3 wspomagają nasz układ ruchu. W przypadku schorzeń i dolegliwości, które mogą nam utrudniać bezbolesne poruszanie się, właściwa podaż omega-3 może być zauważalnie pomocne. Lepiej „naoliwione” stawy to znaczne ułatwienie i większa mobilność, której brak uprzykrza seniorom wykonywanie nawet najprostszych, codziennych zadań.

Jakie jeszcze funkcje naszego organizmu wspierają kwasy omega-3? Wzmacniają układ immunologiczny, dzięki czemu nawet w sezonie zwiększonej podatności na infekcje będziemy na nie odporniejsi. Jest to ogromnie ważne szczególnie w wieku podeszłym, gdy nawet zwykłe przeziębienie często kończy się zapaleniem zatok, oskrzeli czy płuc. Omega-3 zwiększają również odporność nie tylko w przebiegu somatycznych chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca czy reumatoidalne zapalenie stawów, ale również w zaburzeniach psychicznych jakim jest np. depresja.

Pamiętajmy również że efekty te nie pojawią się pierwszego dnia suplementacji – nasz organizm potrzebuje czasu żeby zaabsorbować i fizycznie wbudować kwasy tłuszczowe w struktury układu nerwowego i krwionośnego. Jednocześnie, ponieważ nasz organizm jest w trakcie nieustającej przebudowy, która warunkuje regenerację, kwasy tłuszczowe są z nich na bieżąco usuwane. Dlatego tak ważna jest systematyczność i długofalowość suplementacji omega-3.

Źródła omega-3 – wyzwania 

Zaburzenia łaknienia, które nierzadko wynikają z problemów z układem trawiennym, to jedno z wyzwań, z jakimi mierzy się wiele osób w podeszłym wieku. Gdy brakuje nam apetytu znacznie trudniej jest dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych i zachować zbilansowaną, codzienną dietę.

Jak pokazują statystyki, szczególnie częstym problemem jest dostarczenie sobie optymalnych ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Dla seniorów w naszej szerokości geograficznej zdobycie wysokojakościowych ryb morskich ze sprawdzonego i zaufanego źródła, może stanowić nie lada wyzwanie.

Co w takiej sytuacji możemy zrobić? Warto pamiętać o tym, że spożywanie tłustych ryb morskich nie jest jedynym sposobem na dostarczenie swojemu organizmowi porcji odpowiadającej dziennemu zapotrzebowaniu na kwasy omega-3. Całkiem skuteczną alternatywą jest suplementacja – oczywiście pod warunkiem, że wybierzemy odpowiedni suplement diety.

Kwasy omega-3 dla seniora – suplementacja 

Jak już wspomnieliśmy, odpowiednio zbilansowana i racjonalna pod względem kalorycznym dieta jest podstawą, o którą należy zadbać zawsze w pierwszej kolejności. Jednak w przypadku substancji odżywczych, których nie jesteśmy w stanie dostarczyć sobie każdego dnia w odpowiedniej ilości razem z pożywieniem, warto rozważyć suplementację.

Suplementy na pamięć i koncentrację mają duże powodzenie wśród osób starszych z uwagi na fakt, iż kondycja mózgu z wiekiem naturalnie zaczyna się pogarszać. Jeśli jednak zależy nam na zauważalnej poprawie funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego, warto uzupełnić jadłospis o kwasy omega-3.

Wybierając odpowiedni suplement, warto pamiętać o dwóch głównych kwestiach – po pierwsze przyswajalność, po drugie zaś forma. Zarówno pod jednym, jak i pod drugim względem, najlepszym wyborem będzie CalanOil®. W małych i łatwych do połknięcia rubinowych kapsułkach zamknięto najbardziej przystępną biologicznie postać kwasów omega-3 (estry woskowe). 

Suplement bazuje na naturalnym oleju morskim będącym wyciągiem z widłonoga arktycznego (Calanus finmarchicus). Organizmy te cieszą się opinią najczystszego w przyrodzie źródła kwasów omega-3. Dla seniorów ważnym aspektem jest również łatwość przyjmowania preparatów, szczególnie w przypadku niektórych chorób. Żelowe kapsułki CalanOil® można również bez problemu rozciąć i wydobyć z nich cenny olej, co może być ułatwieniem dla wielu osób które mają problemy połykaniem kapsułek.

 

Bibliografia:

Ubeda N., Achón M., Varela-Moreiras G., Omega 3 fatty acids in the elderly, British journal of nutrition, 107(S2), 2012, S137-S151

Bae J. H., Kim G., Systematic review and meta-analysis of omega-3-fatty acids in elderly patients with depression, Nutrition Research, 2018, 50, 1-9

Andrieu S., Guyonnet S., Coley N., Cantet C., Bonnefoy M., Bordes S., et al., Effect of long-term omega 3 polyunsaturated fatty acid supplementation with or without multidomain intervention on cognitive function in elderly adults with memory complaints (MAPT): a randomised, placebo-controlled trial, The Lancet Neurology, 2017, 16(5), 377-389

Freemantle E., Vandal M., Tremblay-Mercier J., Tremblay S., Blachère J. C., Bégin M. E., et al., Omega-3 fatty acids, energy substrates, and brain function during aging, Prostaglandins, leukotrienes and essential fatty acids, 75(3), 213-220

Kröger E., Verreault R., Carmichael P. H., Lindsay J., Julien P., Dewailly E., et al., Omega-3 fatty acids and risk of dementia: the Canadian Study of Health and Aging, The American journal of clinical nutrition, 2009, 90(1), 184-192

Farzaneh-Far R., Lin J., Epel E. S., Harris W. S., Blackburn E. H., Whooley M. A., Association of marine omega-3 fatty acid levels with telomeric aging in patients with coronary heart disease, Jama, 2010, 303(3), 250-257

Tan Z. S., Harris W. S., Beiser A. S., Au R., Himali J. J., Debette S., et al., Red blood cell omega-3 fatty acid levels and markers of accelerated brain aging, Neurology, 2012, 78(9), 658-664

Kwasy omega 3 u osób starszych